انواع روش های مراقبت از مو

انواع روش های مراقبت از مو

مو بخشی از بدن است که نسبت به سایر اعضا (به جز مو) نیاز به رسیدگی و مراقبت بیشتری احتیاج دارد. داشتن مویی سالم و شاداب باعث زیبایی ظاهر و افزایش اعتماد به نفس شخص می گردد. مو برای سالم و شاداب بودن نیاز به مواد غذایی و رسیدگی هایی دارد که باید ابتدا نوع موی خود را بشناسید و سپس نسبت به انجام مراقبت های لازم، اقدام نمایید. روتین مراقبت از مو، انواع روش های مراقبت از مو، راهکارهای جلوگیری از مشکلات و بیماری های مو و بهترین محصولات مراقبت از مو، مواردیست که ما در این مقاله به آن ها می پردازیم. ما را همراهی کنید.

انواع روش های مراقبت از مو3

اهمیت مراقبت از مو

موی سالم ظاهر شما را شاداب و زیبا نشان می دهد اما برای داشتن چنین ظاهری باید همواره از موهای خود مراقبت کنید. همان گونه که سایر اعضای بدن برای سالم و پر انرژی ماندن نیاز به رسیدگی و تقویت دارند، مو نیز برای این که سرزنده و درخشان باشد نیاز به تغذیه رسانی و مراقبت های خاص خود دارد. رسیدگی و مراقبت مداوم موها برای افرادی که به ظاهر خود بسیار اهمیت می دهند، مهم است. چرا که موی ناسالم و شلخته می تواند ظاهر شما را ژولیده و مریض نشان دهد. علاوه بر آن مویی که دائماً به آن رسیدگی شود و مواد مغذی لازم را دریافت نماید، می تواند از خود در برابر بیماری هایی نظیر ریزش، شکستگی، مو خوره، خشکی و ... محافظت نماید.
شما با سالم نگه داشتن موی خود اعتماد به نفس را در خود بالا می برید. چرا حرف از اعتماد به نفس می زنیم؟ به این علت که وقتی شخصی به موی سر خود اهمیت می دهد و به آن رسیدگی می کند پس نشان از نظم و دقت بیشتر فرد دارد. همین نظم می تواند در سایر قسمت های زندگی وی تأثیر بگذارد و در نهایت با آراستگی ناشی از رسیدگی لازم به بدن مخصوصاً مو حس اعتماد به نفس و رضایت خاطر بیشتری نسبت به سایر افراد دارد. در نتیجه این حس رضایتمندی باعث ایجاد انرژی مثبت و روحیه ی سالم می گردد. در ادامه شما را با روتین مراقبت از مو آشنا خواهیم کرد. 

روتین مراقبت از مو چیست؟

مو و پوست جزو قسمت های خارجی بدن محسوب می شوند که در معرض انواع آلودگی های محیطی و شرایط مختلف آب و هوایی قرار می گیرند. در نتیجه بسیار زودتر از سایر قسمت های دیگر بدن ممکن است آسیب ببینند. در عین حال شما می توانید با یک سری اقدامات منظم و روتین به حفظ سلامت و بهینه سازی پوست و موی خود کمک کنید. اما روتین مراقبت از مو چیست؟ در حقیقت روتین مراقبت از مو به مراحلی گفته می شود که به طور منظم و روزانه برای مراقبت و نگهداری بهتر از موها انجام می شود. این مجموعه مراحل می تواند باعث افزایش حجم مو، تقویت ریشه مو، جلوگیری از موخوره و خشکی و ریزش مو گردد.
روتین مراقبت از مو به عواملی همچون جنس و مدل مو، شرایط آب و هوایی و ... بستگی دارد. اما یک سری اقداماتی وجود دارد که همگی با هر نوع مو و سلیقه ای باید آن را به طور منظم انجام دهند. در نهایت با در نظر گرفتن نوع و جنس موی خود می توانید با جزئیات بیشتری به حفظ سلامت موهای خود کمک کنید. مراقبت ها و اقدامات کلی که هر کسی باید برای موهای خود انجام دهد یا همان روتین مراقبت از مو عبارتند از:

1- تمیز کردن

از گذشته تا کنون یکی از ابتدایی ترین و رایج ترین اقداماتی که برای مراقبت از مو انجام می شده استفاده از انواع شامپو می باشد. در زمان های دور از صابون های مخصوصی برای این کار استفاده می کردند. اما امروزه از انواع شامپو برای تمیز کردن و زدودن آلودگی ها و چربی های اضافه ای که بر روی مو و پوست سر تجمع کرده اند استفاده می شود. دقت کنید که انتخاب شامپو باید براساس نوع مو صورت پذیرد. شستن موها به طور منظم در هفته دو الی سه بار (بسته به جنس مو) توصیه می شود. شامپوها یک پاک کننده ی ملایم بدون سولفات هستند که باعث تمیزی و درخشندگی موهای شما می گردند. توجه کنید که موهای خود را با آب ولرم بشویید. آب خیلی سرد یا آب داغ می تواند به موهای شما آسیب بزند.

2- نرم کردن

در قدیم برای نرم کردن مو از گیاهان مخصوصی مانند گل ختمی استفاده می کردند اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش علم انواع نرم کننده جای خود را در بین لوازم بهداشتی باز کرد. اما به مرور زمان متخصصان دریافتند که نرم کننده ها می توانند باعث ریزش بیشتر مو شوند ضمن این که برای هر مویی مناسب نمی باشند. کم کم ماسک های مو به بازار عرضه شد که باتوجه به نوع و جنس مو در حمام یا بعد از حمام استفاده می شوند. ماسک مو حاوی مواد مغذی می باشد که باعث از بین رفتن خشکی، گره و ریزش مو می شوند.
انواع ماسک مو رطوبت از دست رفته ی مو را بر می گردانند و با نرم تر کردن تارهای مو باعث از بین رفتن گره مو و در نتیجه خوش حالت تر شدن موها می شوند. اگر ماسک موی مناسب خود را انتخاب کنید خواهید دید که پس از مدتی تارهای موی شما علاوه بر نرم تر شدن، محکم تر و ضخیم تر شده اند. همچنین ماسک مو به درخشندگی موها نیز کمک بزرگی می کند.

3- تقویت مو

یکی از کارهایی که می توانید با کمک آن مو و پوست سر خود را تقویت کنید، استفاده از سرم مو مناسب است. در زمان های قدیم از گیاهانی مانند حنا برای این کار استفاده می شد ولی اکنون انواع سرم مو در بازار وجود دارد که با توجه به نوع، جنس و ویژگی های مو برای هر شخص می تواند متفاوت باشد. سرم مو نیز مانند ماسک مو حاوی مواد مغذی و ویتامین هاییست که باعث درخشندگی و تقویت بهتر موها می شود. شما با یک دوره استفاده از سرم مو شاهد خواهید بود که چقدر موهای شما سرزنده تر و شاداب تر شده اند. ضمن این که اگر موهای ضعیفی داشته باشید، سرم مو می تواند به تقویت و استحکام موها کمک کند. روش استفاده از سرم مو داخل بروشورهای موجود در جعبه ی سرم نوشته شده است. سعی کنید با دقت به همان روشی که گفته شده عمل کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

4- ماساژ مو

همه ی ما وقتی خسته هستیم یک ماساژ خوب می تواند ما را سرحال و شاداب کند. چرا که عضلات بدن را از حالت کرختی و بی حالی در می آورد و باعث گردش خون و بالا رفتن متابولیسم بدن می شود. ماساژ مو و پوست سر به وسیله ی روغن مو نیز همین کار را برای مو انجام می دهد. اگر می خواهید موهای خشک و وزوزی نداشته باشید حتماً پس از خشک کردن موهای خود از روغن مو استفاده کنید. روغن مو موخوره را کاهش می دهد و با داشتن مواد مغذی و انواع ویتامین های لازم برای پوست سر و مو، موجب درخشندگی و استحکام بیشتر موها می شود.
کافیست برای این کار کمی روغن مو را به دست خود بزنید و به موها و پوست سر خود بمالید. سعی کنید این کار را با سر انگشتان دست انجام دهید و بیشتر از موها بر روی پوست سر خود تمرکز داشته باشید. چرا که این ماساژ می تواند به گردش خون و اکسیژن رسانی بیشتر به موها کمک کند. در نهایت مویی شاداب، مرطوب و درخشان خواهید داشت. روغن های تقویتی مخصوص مو از شکنندگی و سفیدشدن زودهنگام مو جلوگیری می کند. همچنین سبب کاهش خارش پوست سر و شوره ی سر که در آقایان بسیار بیشتر است، می گردد. بنابراین استفاده از روغن مو می توانید یک روتین مراقبت از مو مناسب مردان باشد.

انواع روش های مراقبت از مو2

انواع روش های مراقبت از مو

یک سری کارها و روش هایی برای مراقبت از مو وجود دارد که به طور کلی برای همگان یکسان است. اما برای این که بخواهید با دقت بیشتر و به طور اصولی از موهای خود مراقبت نمایید، باید ابتدا نوع موی خود را بشناسید تا بتوانید از روش های درمانی و تقویتی درست استفاده نمایید. چرا که بسیاری از محصولات مراقبت از مو وجود دارند که برای همه ی مو ها مناسب نمی باشند و ممکن است بیشتر سبب آسیب رسیدن به مو شود. انواع مو شامل (خشک، معمولی، چرب) می شود. هر کدام از این نوع موها بایدها و نبایدهایی دارند که در ادامه به آن می پردازیم. با ما باشید.

• خشک

موی خشک به مویی اطلاق می شود که رطوبت کافی برای نرم و لطیف بودن را ندارد و دائماً دچار شکستگی می شود چرا که مستعد شکستگی هستند. برخی از افرادی که موی خشک دارند با معضل شوره سر نیز درگیر می باشند. وقتی به این نوع موها دست بزنید صدای خش خشی می دهند که نشان از خشک بودن آن هاست.

باید ها نباید ها
استفاده از محصولات مراقبت از مو حاوی مواد مغذی و آب رسان
رساندن ویتامین های E، B6 و K به وسیله ی سرم مو
ماساژ مو با روغن مخصوص مو
استفاده از شامپوی مناسب
شست و شوی بیش از حد
استفاده از وسایل حرارتی به طور مداوم
نخوابیدن با موی خیس
بستن محکم مو با کش سر
استفاده ی مکرر از مواد شیمیایی و رنگ موها

• معمولی

موی معمولی به مویی اطلاق می شود که رطوبت کافی برای نرم و لطیف بودن مو را دارد و بسیار کمتر دچار شکستگی می شود. مویی شاداب و درخشان است و با دست زدن به این موها متوجه سرزنده بودن آن ها خواهید بود.

باید ها نباید ها
استفاده از محصولات مراقبت از مو حاوی مواد مغذی و آب رسان
صحیح شانه کردن
ماساژ مو با روغن مخصوص مو
شست و شوی مرتب هفته ای دو بار
استفاده از شامپوی مناسب
شست و شوی بیش از حد
استفاده از وسایل حرارتی به طور مداوم
نخوابیدن با موی خیس
بستن محکم مو با کش سر

• چرب

موی چرب به مویی اطلاق می شود که به دلیل داشتن چربی بیش از حد براق بوده و موها به سر چسبیده اند. این مدل مو به سرعت چرب می شود و بیشتر از موهای معمولی و خشک نیاز به شست و شوی دارند. این مدل مو نیز مانند موی خشک مستعد شوره ی سر می باشد. وقتی دست خود را داخل موهای چرب می برید به دلیل چربی زیاد مو، دست شما چرب می شود.

باید ها نباید ها
استفاده از محصولات مراقبت از مو حاوی مواد مغذی و آب رسان
استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب
شستن مرتب موها هفته ای سه بار
استفاده از سرم های مخصوص که باعث متعادل سازی چربی پوست و موی سر می گردد
شست و شوی بیش از حد
استفاده از وسایل حرارتی به طور مداوم
استفاده از ژل مو و محصولات این چنینی
بستن محکم مو با کش سر
استفاده از ناخن در هنگام شست و شوی سر
دست زدن بیش از حد به سر در طول شبانه روز

راهکارهای جلوگیری از مشکلات و بیماری مو

روش های مراقبت از مو هم برای پیشگیری به کار می رود و هم پس از این که موهای شما دچار آسیب شدند. اما بهتر است راهکارهایی را بدانید که بتوانید از مشکلات و بیماری هایی که ممکن است برای هر مو با هر جنس و نوعی پیش بیاید جلوگیری کنید. در حقیقت این راهکارها بخشی از روش های مراقبت از مو به شمار می رود ولی ما به طور جداگانه برای شما گردآوری کردیم تا نسبت به اهمیت آن ها تأکید کرده باشیم. راهکارهای جلوگیری از مشکلات و بیماری مو عبارتند از:

◘ زدودن آسیب ها

یکی از روش های مراقبت از مو که باید به آن توجه کنید پیرایش به موقع موهاست. همانطور که ناخن های بلند و زائد خود را می گیرید یا موهای زائد بدن را تمیز می کنید، موی سر نیز نیاز به پیرایش بخش های آسیب دیده ی خود دارد. هر از گاهی موهای خود را به دست آرایشگر بسپارید و اجازه دهید نوک موهایتان را قیچی کند. با این کار قسمت های پیر و کهنه ی مو را حذف کرده و به جوان ترها اجازه ی رشد و نمو بیشتر می دهید.

◘ نحوه شستن مو

برای مراقبت از مو در فصل های مختلف حتماً به این نکته توجه کنید که در هنگام شست و شوی مو در حمام به هیچ عنوان از آب داغ یا آب خیلی سرد ( خصوصاً در هوای سرد) برای شستن موهای خود استفاده نکنید. دمای خیلی بالا یا خیلی پایین می تواند سبب آسیب رساندن به مو و ریشه ی مو گردد. شما هنگامی که با آب داغ موهای خود را می شویید گمان می کنید که بهتر تمیز شده است در حالی که این چربی مفید مو و پوست سرتان است که از بین رفته و به مرور موهای خشکی نصیبتان خواهد شد.
آب خیلی سرد نیز می تواند به همان میزان به مو و پوست سر شما آسیب بزند. اگر به استفاده از آب سرد تمایل دارید می توانید در تابستان وقتی هوا خیلی گرم است موهای خود را برای دقایق کوتاهی با آب سرد بشویید. اما توجه کنید که پس از خروج از حمام به هیچ وجه نباید زیر باد کولر یا پنکه قرار بگیرید. چرا که هم به موهای خود صدمه می زنید و هم دچار سرماخوردگی می شوید.

انواع روش های مراقبت از مو1

◘ شانه کردن مو

بسیار این را شنیده اید که به هیچ عنوان داخل حمام موهای خود را شانه نکنید. دلیل آن هم اینست که هنگامی که شما داخل حمام هستید ریشه ی مو در نرم ترین و سست ترین حالت خود قرار دارد. اگر موهای خود را شانه کنید ممکن است موهای سالم خود را نیز از دست بدهید. چرا که شانه کردن باعث کشیدگی موها می شود و زمانی که ریشه ی مو نرم و سست است به راحتی از پیاز بیرون می آید و از حجم موهایتان کاسته می شود. بهترین زمان برای شانه کردن مو، بعد از حمام و در زمانیست که شما از ماسک و سرم مو استفاده کرده اید و اکنون در حال خشک کردن موهای خود هستید. یعنی بهتر است موهای خیس را هم شانه نزنید.
نکته ی دیگری که باید در مورد شانه کردن مو به آن توجه کنید اینست که از شانه های دندانه درشت برای این کار استفاده کنید. شانه های دندانه ریز می تواند در هنگام برخورد با گره مو باعث کشیدگی بیشتر موها و در نتیجه ریزش بی دلیل مو شود. ترجیحاً سعی کنید از شانه های دندانه درشت چوبی برای شانه کردن موهای خود استفاده کنید.

◘ نحوه خشک کردن مو

بهترین حالت برای خشک کردن مو اینست که اجازه دهید مو در هوای آزاد و در جریان هوا خشک شود. چرا که گرمای سشوار می تواند باعث خشکی و شکنندگی موها گردد. اما در روزهای سرد سال نمی توان چنین کاری را انجام داد. پس نحوه خشک کردن مو با سشوار باید طوری باشد که با دمای ملایم و با فاصله از مو این کار انجام گردد تا کمترین آسیب ممکن به مو برسد.
نکته ی دیگر این که سعی کنید کمتر از اتو مو و وسایل حرارتی حالت دهنده مو استفاده کنید. این وسایل به دلیل این که حرارت بسیار زیادی را به مو وارد می کنند سبب آسیب رساندن به مو می شوند و در مدت زمان کوتاهی باعث خشکی و شکننده شدن مو می گردند.

◘ نخوابیدن با موی خیس

درست است که گفتیم برای خشک کردن مو بهتر است که اجازه دهید در جریان هوای آزاد خشک شود ولی این بدان معنا نیست که مجاز هستید شب با موی خیس بخوابید. موی خیس می تواند باعث جذب آلودگی های موجود بر روی سطوحی همچون بالشت شود و بیشتر به مو و پوست سر خود آسیب برسانید. ضمن این که خیس ماندن موها باعث سرماخوردگی می شود و بر روی عملکرد مغز نیز تأثیر منفی می گذارد.

◘ به مو دست نزنید

بسیار از ما عادت داریم در طول شبانه روز موهای خود را دائماً مرتب می کنیم. این مرتب کردن می تواند باعث انتقال چربی و آلودگی های موجود بر روی دست به مو و پوست سر گردد و شما گمان کنید که موهایتان چرب شده و باید به حمام بروید. با این کار سبب خشکی بیشتر موها می شوید. سعی کنید موهایتان را به گونه ای ببندید که دائماً نیاز به مرتب کردن آن هم با دست نداشته باشد.

◘ استفاده از تقویت کننده ها

برای استحکام بیشتر موها می توانید از انواع ماسک مو، سرم مو و روغن های مخصوص مو استفاده کنید که در قسمت قبل به طور کامل در خصوص هر کدام توضیح داده شد.

بهترین محصولات روتین مراقبت از مو

مراقبت از مو در زمان های قدیم به دلیل کمبود امکانات بیشتر به وسیله ی گیاهان انجام می شد. در زمان حال نیز که در عصر تکنولوژی به سر می بریم بسیاری از متخصصان به استفاده از محصولاتی که تهیه شده از گیاهان طبیعی می باشند، توصیه می کنند. با این حال بسیاری از این محصولات و ماسک های طبیعی مراقبت از مو که برای همه مناسب نیست به همین دلیل باید تحت نظر یک پزشک پوست و مو محصولات مورد نظر را انتخاب و خریداری نمایید. اما اغلب محصولات روتین مراقبت از مو دارای ویژگی های یکسانی می باشند ولی با این تفاوت که برای موهای مخصوصی تهیه شده اند. از جمله این محصولات عبارتند از:

محصولات ویژگی ها
اسکراب پوست سر پاک کننده ی پوست سر با قابلیت برداشتن لایه های چربی و آلوده ی پوست سر و افزایش جریان خون. مورد استفاده در حمام پیش از مصرف شامپو
شامپو تمیزکننده ی موی سر و مورد استفاده در حمام
ماسک مو نرم کننده و حالت دهنده مو. مورد استفاده در حمام یا بعد از حمام با موهای نمدار
سرم مو تقویت کننده ی مو و پوست سر. مورد استفاده پس از حمام با موهای نمناک
روغن مخصوص مو تقویت کننده ی مو و ساقه ی مو. مورد استفاده پس از خشک کردن مو
شیر مو احیای موهای آسیب دیده و نرم کننده تارهای مو و از بین برنده الکتریسیته ساکن مو

جمع بندی

مو یکی از اعضای بدن است که در صورت عدم رسیدگی و مراقبت به شدت شکننده و آسیب می بیند. این تارهای ظریف اگر به موقع و با محصولات مراقبت از مو درست و اصولی ترمیم و درمان نشوند می تواند مشکلات و ناراحتی های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. ماکیاژ یکی از بزرگترین و متنوع ترین فروشگاه های عرضه انواع محصولات آرایشی بهداشتی در کشور می باشد که محصولات مراقبت از مو با معتبرترین برندهای دنیا را برای شما مخاطبان عزیز عرضه می نماید. برای تماشای انواع محصولات مراقبت از مو به وب سایت ماکیاژ مراجعه نمایید.

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
متن نظر شما *