انواع روش های مراقبت از پوست

انواع روش های مراقبت از پوست

داشتن یک پوست درخشان و زیبا دغدغه‌ی بسیاری از بانوان است. با این حال، خیلی از آنان تصور می‌کنند که مراقبت پوستی کاری هزینه‌بر است. در اینجا لازم است بگوییم که این تفکر کاملا اشتباه است! شما با  صرف یک هزینه معقول و با صبر و حوصله می‌توانید با تهیه محصولات مراقبت از پوست، شفافیت از دست‌رفته پوست خود را بازگردانده و روند پیری پوست خود را کند کنید. علاوه‌بر این، پوست جوان و شفاف تاثیر باورنکردنی بر اعتمادبه‌نفس شما در جمع‌های دوستانه و خانوادگی و حتی رسمی و کاری دارد. پس منتظر چه هستید؟ اگر دغدغه‌ی داشتن یک پوست جوان و شفاف با ساده‌ترین روش‌ها خواب را از شما گرفته، مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

مراقبت پوستی چیست؟

پوست ما در اثر عوامل مختلفی مثل بالا رفتن سن، دهیدراته شدن، جوش و آکنه‌های پوستی، عوامل محیطی و ژنتیکی و ... به مرور زمان شفافیت و شادابی خود را از دست می‌دهد. برای کاهش سرعت این روند می‌توانیم اقداماتی موثر انجام دهیم که به آن‌ها مراقبت پوستی گفته می‌شود. سبک زندگی سالم اولین و موثرترین عامل سلامتی و شادابی پوست محسوب می‌شود. در ادامه به دیگر راهکارهای مفید مراقبت از پوست اشاره خواهیم کرد.

انواع روش های مراقبت از پوست1

تمام کارهایی که باید برای مراقبت از پوست انجام دهید

1- خواب کافی

خواب از جمله مواردی است که ردپای تاثیر آن بر تمام جنبه‌های زندگی قابل مشاهده است. اگر می‌خواهید پوست‌تان را به صورت طبیعی ترمیم و بازسازی کنید، از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید، از ایجاد چین و چروک و لک‌های عمیق روی صورت پیشگیری کنید و در نهایت، پوستی جوان و شاداب داشته باشید، به اندازه کافی بخوابید.

2- غذای سالم

اگر ورودی‌های بدن سالم باشند، خروجی‌های بدن نیز مطلوب خواهند بود. یکی از ورودی‌هایی که تاثیر کاملا مستقیمی بر سلامت پوست دارد، تغذیه است. به طور کلی، برای داشتن پوستی سالم می‌بایست از میوه‌جات، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی به میزان کافی در سبد غذایی شما وجود داشته باشد. همچنین کاهش مصرف چربی‌های ناسالم و کربوهیدرات فرآوری شده به شما در جوانسازی پوست‌تان کمک می‌کند.

3- ورزش منظم

کارکرد مهم ورزش و اثر آن بر زیبایی و جوانی پوست بارها توسط دانشمندان و محققان ثابت شده است. ورزش‌های هوازی با افزایش جریان خون در بدن به خونرسانی بیش‌تر پوست و شادابی آن می‌انجامند. علاوه بر این، ورزش منظم از بین‌برنده‌ی استرس روزانه است که خود عامل مهمی برای پیری پوست محسوب می‌شود.

4- عدم استعمال سیگار

کاری که سیگار با پوست شما می‌کند این است که باعث تنگ و باریک شدن عروق خونی خارجی‌ترین لایه‌های پوست می‌شود و بدین ترتیب، مواد مغذی و اکسیژن کافی به پوست نمی‌رسد، یعنی هر چقدر هم که شما کرم و محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید باز هم پوست رنگ‌پریده و غیرشفاف است. توجه کنید که سیگار احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا حد زیادی افزایش دهد.

5- کنترل استرس

استرس و اضطراب سرطان پوست هستند! آن‌ها با حساس کردن پوست آن را مستعد بروز جوش و آکنه می‌کنند. پس اگر در زندگی روزمره خود از استرس و اضطراب رنج می‌برید حتما به روان‌درمانگر مراجعه کنید و در نحوه سبک زندگی‌تان تجدیدنظر کنید.

6- رفتار ملایم با پوست

رفتار مسالمت‌آمیز با پوست شامل موارد متعددی می‌شود: این که هنگام حمام کردن به جای آب داغ که چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد، از آب گرم یا ولرم استفاده کنیم، پوست خود را خیلی لمس نکنیم تا آلودگی‌های روی انگشت به آن منتقل نشود، از شوینده‌های صورت ملایم برای شستشوی روزانه استفاده کنیم، بعد از استحمام از مرطوب‌کننده مناسب صورت بهره ببریم و برای شیو کردن صورت، حتما استفاده از تیغ تمیز و کرم اصلاح یا لوسیون و ژل را در نظر داشته باشیم.

7- روتین پوستی

شما با صرف فقط چند دقیقه در روز می‌توانید به یک پوست شاداب و جوان برسید. روتین پوستی شامل مجموعه اقداماتی است که روزانه انجام می‌شود و به شما در حفظ سلامت پوست‌تان کمک می‌کند. ساده‌ترین روتین پوستی شامل استفاده از ضدآفتاب و شستشوی صورت است.

انواع روش های مراقبت از پوست2

انواع روش های مراقبت از پوست

برای این که روش مناسب مراقبت از پوست خود را انتخاب کنید، در مرحله اول باید نوع پوست‌تان را شناسایی کنید. استفاده از وسایل مراقبت پوستی که با پوست شما سازگاری ندارند می‌توانند با مشکلات جدی پوستی همراه باشند. 

انواع پوست و نحوه مراقبت از آن‌ها 

به منظور شناسایی پوست خود، ابتدا صورت‌تان را با یک شوینده ملایم شستشو داده و سپس به آرامی با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید. در ادامه ویژگی‌های انواع پوست به همراه شیوه مراقبت از هر کدام را برای‌تان آورده‌ایم.

•    پوست معمولی:

پوست معمولی بعد شسششو نه چرب است نه خشک و علائم خاصی ندارد. برای مراقبت از پوست معمولی دنبال کردن یک روتین پوستی معمولی کفایت می‌کند.

•    پوست خشک:

اگر پوست‌تان بعد از شستشو پوسته پوسته شد و با خارش شدید و قرمزی همراه بود، می‌توانید متوجه شوید که پوست‌تان از نوع خشک است. برای مراقبت از پوست خشک حتما آب کافی بنوشید، روزانه از دستگاه بخور مرطوب استفاده کنید و پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید.

•    پوست چرب:

پوست چرب معمولا همراه با علامت چربی و براق بودن ( به خصوص در ناحیه T یعنی پیشانی و بینی و چانه ) همراه است. همچنین منافذهای باز و بزرگی روی پوست چرب دیده می‌شود. پوست چرب بر اثر تولید بیش از حد چربی طبیعی پوست که سبوم نام دارد ایجاد می‌شود. پس کنترل چربی پوست بهترین راه مراقبت از این نوع پوست است که با استفاده از مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب و شستشوی درست پوست صورت امکان‌پذیر است.

•    پوست مختلط:

این پوست با ترکیبی از علائم پوست خشک و چرب شناخته می‌شود، یعنی پوست مختلط در ناحیه پیشانی و بینی چرب و در ناحیه گونه خشک هستند. استفاده از شوینده ملایم و محصولات اسکین کر بدون چربی و لایه‌برداری می‌تواند در مراقبت این نوع پوست موثر واقع شود.

•    پوست حساس:

پوست حساس در اکثر مواقع قرمز و ملتهب و دارای خارش است، در فصل تابستان چرب و در فصل زمستان خشک است. اگر پوست حساسی دارید حتما محصولات پوستی ملایم و مخصوص پوست‌های حساس را در سبد خرید خود بگذارید، قبل از استفاده از محصولات پوستی آن‌ها را تست کنید و از تماس پوست خود با مواد حساسیت‌زا خودداری کنید.

محصولات مراقبت از پوست

بعد از این که نوع پوست خود را مشخص کردید، نوبت به تهیه محصولات پوستی می‌رسد. آیا با انواع محصولات اسکین کر آشنا هستید و کارایی آن‌ها را می‌دانید؟ اگر جواب‌تان منفی است، این قسمت از مقاله مخصوصا برای شما نوشته شده است.

1- شوینده صورت

شوینده‌های صورت، همان طور که از نامش پیداست، محصولاتی برای شستشو و از بین بردن آلودگی‌های روی پوست است که برای انواع پوست‌ها تولید می‌شوند. شوینده‌های صورت در انواع مختلفی مثل ژل و فوم وجود دارند.

2- تونر

وظیفه اصلی تونر پاک‌سازی عمیق پوست، تنظیم چربی و PH پوست می‌باشد. تونر به صورت مایع رقیق ساخته می‌شود و با استفاده از پنبه یا پد به سطح پوست مالیده می‌شود. بهترین زمان استفاده از تونر بعد از شستشوی صورت با شوینده‌ می‌باشد.

3- آبرسان

هر نوع پوستی اعم از خشک، چرب، حساس و ... نیاز به رطوبت و آبرسانی دارد تا شفافیت و درخشش خود را حفظ کند. بخشی از این رطوبت توسط نوشیدن آب تامین می‌شود. اما چگونه به طور کامل پوست خود را آبرسانی کنیم؟ با استفاده از کرم یا ژل آبرسان! برای خرید آبرسان پوست چرب و خشک از سایت ماکیاژ به این صفحه بروید.

4- مرطوب کننده

تامین رطوبت پوست وظیفه آبرسان و نگهداری این رطوبت در سطح پوست وظیفه مرطوب‌کننده است. به بیان دیگر، مرطوب‌کننده با کاهش تبخیر آب از خارج شدن رطوبت پوست جلوگیری کرده و به عنوان مکمل آبرسان باید در روتین پوستی وجود داشته باشد. سایت ماکیاژ خرید مرطوب کننده صورت را برای هر نوع پوستی فراهم کرده است.

5- سرم صورت

سرم‌های صورت اغلب به عنوان تامین‌کننده ویتامین‌های پوست عمل می‌کنند و تاثیر زیادی بر کاهش لک و چین و چروک پوست دارد. اگر پوست چربی دارید به جای سرم از انواع کرم تامین‌کننده ویتامین استفاده کنید. برای خرید سرم صورت می توانید به فروشگاه های لوازم آرایشی بهداشتی یا داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین آرایشی و بهداشتی مانند ماکیاژ مراجعه نمایید. 

6- کرم دور چشم 

پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است و نسبت به قسمت‌های دیگر پوست زودتر دچار پیری می‌شود، بنابراین به مراقبت خاص نیاز دارد. کرم دور چشم برای کاهش چین و چروک، کاهش پف و روشن‌سازی پوست دور چشم محصولی بسیار مفید و موثر است.

7- ضدآفتاب  

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در کوتاه مدت منجر به سوختگی و خشکی پوست و در بلندمدت منجر به ایجاد لک‌های عمیق و حتی سرطان پوست می‌شود. اینجاست که ضرورت استفاده روزانه ضدآفتاب برای ما روشن می‌شود. حتما هنگام خارج شدن از منزل از ضدآفتاب مخصوص پوست خود استفاده کنید و هر دو ساعت آن را تمدید کنید.

سایت آرایشی و بهداشتی ماکیاژ طیف گسترده ای از انواع ضدآفتاب های ایرانی و خارجی را عرضه می کند. از این رو می توانید با توجه به نوع پوست و نیازهای آن بهترین برند ضدآفتاب را انتخاب کنید. برندهای پرطرفدار ضدآفتاب ایزدین، ضدآفتاب پریم، ضدآفتاب درماتیپیک، ضد آفتاب لافارر، ضدآفتاب نوتروژینا، ضد آفتاب لورال و ... در سایت ماکیاژ موجود هستند. 

سایت فروش محصولات مراقبت پوستی

سایت ماکیاژ، عرضه‌کننده انواع محصولات پوستی است. شما می‌توانید انواع محصولات مراقبت از پوست از آبرسان و مرطوب‌کننده تا شوینده، تونر، ترمیم‌کننده، ضدآفتاب، انواع ماسک و سرم صورت و... را در انواع برندهای مختلف و شناخته‌شده پیدا کنید.

انواع روش های مراقبت از پوست3

روش‌های طبیعی و خانگی مراقبت از پوست

شاید با خودتان فکر کنید که برای داشتن پوستی سالم و شاداب نیازی به محصولات مراقبت از پوست شیمیایی نیست و با مواد طبیعی که در خانه یافت می‌شوند این کار به راحتی قابل‌انجام است. درست که روش‌های خانگی و طبیعی مراقبت از پوست با مزایایی همراه است اما توجه کنید که اثر مواد طبیعی به مراتب کم‌تر از مواد شیمیایی است و احتمالا باید برای مدت زمان خیلی زیادی از مواد طبیعی استفاده کنید تا اثر استفاده یک ماهه از یک مرطوب‌کننده ساده را داشته باشد. همچنین بسیاری از مواد طبیعی که برای مراقبت از پوست مفید هستند حساسیت‌زا بود و پوست شما را دچار التهاب و قرمزی می‌کند. پس مواد طبیعی را نه به عنوان تنها روش بلکه به عنوان یک مکمل پوستی در کنار روتین پوستی روزانه در نظر بگیرید.

روش های درمانی مراقبت از پوست 

روش‌هایی که تا اینجا گفته شد اغلب مربوط به پیشگیری از مشکلات پوستی همچون جوش، آکنه، لک و چین و چروک بود. حال اگر به هر دلیلی برای مدت زیادی از پوست خود مراقبت نکردیم و می‌خواهیم پوست آسیب‌دیده خود را درمان کنیم چه راه‌حل‌هایی وجود دارد؟ با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های نوینی برای درمان پوست‌های آسیب‌دیده نیز به‌وجود آمده که می‌توان به لیزردرمانی، لایه‌برداری عمقی و ... اشاره کرد. استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده که با نسخه پزشک قابل‌تهیه هستند نیز از راه‌های موثر ولی زمان‌بر درمان پوست‌های آسیب‌دیده هستند.

1- مراقبت های پوستی روزانه

برای این که بدون استفاده از مواد آرایشی پوستی شاداب و شفاف داشته باشید، داشتن یک روتین پوستی روزانه ضروری می‌باشد. یک روتین پوستی روزانه مناسب شامل روتین روز و روتین شب می‌باشد. روتین پوستی روز شامل شستشوی صورت با شوینده مناسب، آبرسان، مرطوب‌کننده و سپس کرم ضدآفتاب می‌باشد. برای روتین شب خود استفاده از شوینده مناسب، تونر، سرم ویتامینه یا مرطوب کننده و کرم دور چشم را در دستور کار قرار دهید. روتین پوستی روز و شب را به طور خلاصه در جدول زیر مشاهده می‌فرمایید.

مرحله روتین روز روتین شب
اول شوینده مناسب شوینده مناسب
دوم آبرسان تونر
سوم مرطوب‌کننده سرم صورت ویتامینه
چهارم کرم ضدآفتاب کرم دور چشم

 

2- برنامه هفتگی مراقبت از پوست

سلول‌های پوست ما موجودات زنده هستند و پس از مدتی می‌میرند. دلیل اصلی کدر بودن پوست صورت هم تجمع سلول‌های مرده است. پس یکی از مولفه‌های داشتن پوست شفاف و درخشان لایه‌برداری مداوم است. بهترین دوره زمانی که برای لایه‌برداری در نظر گرفته می‌شود یک هفته است. برای لایه‌برداری موثر پوست صورت می‌توانید از کرم یا ژل‌ و ماسک‌های لایه‌بردار استفاده کنید یا به سالن‌های زیبایی جهت لایه‌برداری مراجعه کنید.

3- مراقبت از پوست در سنین مختلف

فرهنگی که به طور غلط در جامعه ما جا افتاده می‌گوید که مراقبت از پوست مخصوص افرادی است که پوست آسیب‌دیده دارند، در صورتی که روتین پوستی برای همه افراد جامعه در هر سنی لازم است. البته شیوه و روش روتین پوستی در سنین مختلف می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان، در دوران نوجوانی و بلوغ که جوش‌هایی روی صورت ظاهر می‌شوند و معمولا موقت هستند، تنها کاری که باید بکنید تهیه یک شوینده و تونر مناسب برای پاک‌سازی صورت است، زیرا که پوست صورت در دهه دوم زندگی در شاداب‌ترین حالت خود می‌باشد. در سن 20 تا 40 سالگی شما می‌توانید با استفاده از وسایل مراقبت پوستی مناسب و آبرسانی و تامین مواد مغذی پوست تا حد زیادی روند پیری پوست را کاهش دهید. از سن 50 سال به بعد که کم‌کم علائم پیری پوست نمایان می‌شوند نوبت به استفاده از ترمیم‌کننده‌ها می‌رسد.

4- مراقبت از پوست آقایان

مسئله این است که آقایان نیز مانند بانوان به مراقبت از پوست خود نیاز دارند، اگرچه پوست آقایان به صورت طبیعی روند پیری کندتری را تجربه می‌کند. علاوه‌بر استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده و شوینده و ضدآفتاب، آقایان می‌بایست قبل، بعد و حین اصلاح صورت از لوسیون یا ژل مناسب استفاده کنند تا پوست‌شان دچار آسیب و التهاب نشود.

5- مراقبت از پوست کودکان و نوزادان

برای این که از پوست کودک و نوزاد دلبند خود مراقبت کنید، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:
•    پوست نوزاد و کودک خود را هر چند وقت یک بار با روغن‌های ملایم ماساژ دهید.
•     از استفاده از محصولات عطری برای آن‌ها خودداری کنید.
•    از مرطوب‌کننده مناسب پوست نوزاد و کودک استفاده کنید.
•    برای شستشوی لباس آن‌ها از پودرهای مخصوص شستشو که ملایم باشد استفاده کنید.

6- مراقبت از پوست در دوران بارداری

دوران بارداری دوران هجوم جوش و آکنه و لک است، دلیل آن هم افزایش ناگهانی هورمون‌های زنانه است. از این رو مراقبت پوستی برای خانم‌های باردار از واجبات محسوب می‌شود. استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده قوی را در دوران بارداری فراموش نکنید. همچنین بارداری ممکن است باعث شود پوست صورت‌تان به نور خورشید حساس‌تر شود، پس حتما از ضدآفتاب مناسب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

جمع‌بندی

پوست بیرونی‌ترین اندام ماست و به دلیل تماس با محیط خارجی نیاز به مراقبت بیش‌تری دارد. در این مقاله سعی کردیم انواع راه‌حل‌های مراقبت از پوست را بیان کنیم تا برای انتخاب محصولات اسکین کِر دچار تردید و ابهام نباشید. ماکیاژ یک سایت عرضه‌کننده محصولات پوستی است. شما در سایت ما می‌توانید انواع محصولات مراقبت از پوست از آبرسان و مرطوب‌کننده تا شوینده و تونر و ترمیم‌کننده را در انواع برندهای مختلف و شناخته‌شده پیدا کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
متن نظر شما *