چرا بعد از حمام باید از مو مراقبت کرد؟

چرا بعد از حمام باید از مو مراقبت کرد؟

مراقبت از مو ها بعد از حمام و داشتن یک روتین متناسب با نوع مو، برای سلامت مو و جلوگیری از ریزش و شوره موهای سر، لازم و ضروری می باشد. با استفاده از یک روتین مناسب برای مو های خود، می توانید موهایی درخشان و شاداب و پر پشت داشته و زیبایی خود را دو چندان کنید. البته برای داشتن یک روتین مناسب ابتدا باید نوع موی خود را بشناسید. باید بدانید که موهای شما خشک است یا چرب، فر است یا صاف، و سپس مطابق با نوع موی خود از سرم و شامپو و دیگر مواد مناسب با موی خود استفاده کرده و موهایی سالم و پرپشت و درخشان داشته باشید. در این مقاله ما شما را با روتین های مناسب انواع مو از جمله روتین موهای چرب، روتین موهای خشک و غیره و همچنین محصولات مراقبت از مو و هر نکته ای که برای داشتن موهای سالم و شاداب نیاز است، آشنا خواهیم کرد.

چرا بعد از حمام باید از مو مراقبت کرد؟2

روتین مو بعد از حمام

برای داشتن یک روتین مناسب برای موهای خود بعد از حمام، ابتدا باید جنس و نوع مو های خود را تشخیص داده و مطابق با آن، شامپو و سرم و یا هر محصول دیگر را انتخاب کنید. نوع مو، یعنی فر یا صاف بودن موهای شما، توسط ژنتیک تعیین می شود. برای تشخیص نوع موی خود، بعد از شستشوی سر در حمام، موهای خود را در معرض هوای آزاد گذاشته تا خشک شود، سپس با نگاهی ساده به موهای خود متوجه صاف، مجعد و فر بودن آن خواهید شد. جنس مو شامل ۴ نوع موی خشک، موی چرب، موی مختلط و موی نرمال می باشد.

● موی خشک

اگر غدد چربی زیر پوست سر شما کم کار باشد، شما موی خشک دارید. موهای خشک حالتی بسیار شکننده داشته و اصولا وز هستند. هنگام شانه کردن موهای خشک، پایین موها به هم گره خورده و شانه کردن را سخت میکند. همچنین این جنس از موها هنگام شستشو و شانه کردن، ریزش زیادی داشته و مو حالتی کدر و زبر دارد و درخشندگی و شفافیت لازم را ندارد. احتمال بروز شوره و موخوره در موهای خشک بیشتر می باشد. عواملی از جمله شستشوی موی سر با آب داغ، استفاده بیش از حد از دکلره و رنگ مو و ژل، شانه کردن کم موها، مصرف بیش از حد سشوار، اتو مو و ... رژیم غذایی نامناسب و مصرف کم آب باعث خشکی مو های شما خواهد شد.

● موی چرب

پرکار بودن غدد چربی پوست سر و یا پرکار بودن غدد فوق کلیه، باعث چربی پوست سر و موهای شما خواهد شد. در این حالت، چربی زیادی از غدد چربی شما ترشح شده که موها قادر به جذب آن نبوده و باعث چسبندگی موها به هم می شود. همچنین در اثر زیاد بودن چربی در پوست سر، تغذیه مو با مشکل رو برو شده و موها دچار ریزش می شوند. افرادیکه پوست سر و موهای چرب دارند، هنگام شانه زدن موهای خود با پوسته های چرب و شوره، مواجه می شوند. در این افراد، گاهی اوقات خارش مو هم وجود دارد. اگر چربی موها بیش از اندازه باشد، موها حالت پذیری خود را نیز از دست خواهند داد.

● موی مختلط

در این نوع از مو، پوست سر چرب ولی ساقه و انتهای موهای آن ها خشک و دارای موخوره می باشد. این جنس موها بیشتر در افرادی که موهای بلند دارند دیده می شود. نگهداری از این نوع موها کمی مشکل بوده، زیرا شما باید طوری نگهداری کنید که هم چربی کف سر را متعادل کرده و هم مراقب خشکی ساقه های مو باشید.

● موی معمولی

بهترین جنس موها، موهای معمولی و نرمال می باشند. در موهای طبیعی و معمولی، ترشح چربی متعادل بوده و توسط مو جذب می شود. این جنس از موها ظاهری براق و درخشان داشته و نگهداری و مراقبت از آن ها ساده تر است. همچنین افراد داری این جنس از مو، خارش و پوسته پوسته شدن کف سر ندارند. برای حفظ حالت طبیعی و نرمال موها، باید رژیم غذایی و بهداشت فردی و روزانه را به خوبی رعایت کرد.

چرا بعد از حمام باید از مو مراقبت کرد؟ 3

تشخیص جنس مو

برای تشخیص جنس موهای شما دو روش وجود دارد:

● روش اول

در این روش، ابتدا در حمام موهای خود را به خوبی شسته و سپس یک حوله روی موهای خود پیچیده و موها را به آرامی خشک کنید. دقت کنید که حوله را به کف سر نکشید و موها را محکم فشار ندهید. پس از گذشت ۴۸ ساعت، یک فرق در موهای خود باز کرده و یک کاغذ کوچک روی فرق سر خود قرار داده و کمی فشار دهید و یک دقیقه آن را به همین حالت نگه دارید. پس از گذشت یک دقیقه کاغذ را بردارید. اگر دو طرف کاغذ چرب شده بود و لکه های چربی داشت، شما موی چربی دارید، اگر دو طرف کاغذ فاقد هرگونه لکه چربی بود، موهای شما خشک است، اما اگر یک طرف کاغذ لکه های چرب و طرف دیگر فاقد هرگونه لکه بود، موهای شما نرمال است.

● روش دوم

در روش دوم نیز مانند روش اول، پس از شستشوی موها در حمام، آن ها را در حوله پیچیده و خشک کنید. پس از گذشت ۴۸ ساعت، فرقی در میان موهای خود باز کره و انگشت خود را روی فرق سر بکشید. اگر انگشت شما کاملا براق و چرب شد، موهای شما چرب است و اگر انگشت شما خشک بود و زبری زیر انگشت خود احساس کردید، موهای شما خشک است. اما اگر چیزی در زیر انگشت خود حس نکردید و چربی کمی روی انگشت شما بود، شما موهای طبیعی و نرمالی دارید.
اکنون پس از شناخت انواع مو و جنس های مختلف آن، روتین مخصوص هرکدام را برای شما معرفی خواهیم کرد.

1- روتین موهای چرب

هنگام شستشوی موهای چرب با شامپو، باید از شامپوهای خنک کننده و متعادل کننده چربی سر استفاده کنید و سپس موهای خود را با آب ولرم آب کشی نمایید. دقت کنید که هنگام شستشو با شامپو، با نوک انگشتان، کف سر خود را به خوبی شسته و ماساژ دهید. اگر می خواهید از نرم کننده استفاده کنید، نرم کننده های سبک را انتخاب کنید زیرا نرم کننده های سنگین باعث تشدید چربی موهای شما خواهد بود. ماسک های حاوی عصاره آلوئه ورا و چای سبز، مناسب موهای چرب می باشد و به تغذیه مو و کنترل چربی آن کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از روغن هایی نظیر آرگان، نارگیل و نعنا در ساقه موها به تعادل چربی در موهای شما کمک می کند. توصیه می شود که افرادی که موهای چرب دارند، هنگام خواب، موهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانند، اینکار باعث کنترل ترشح چربی در موها خواهد شد. همچنین از شستشو و شانه زدن بیش از حد موها اجتناب کنید.

2- روتین موهای خشک

اگر شما موهایی خشک دارید، شستشوی موها ۱ الی دوبار در هفته برای شما کافی می باشد. روغن تراپی قبل از حمام برای افراد با موهای خشک، بسیار مناسب است. شما می توانید یکساعت قبل از حمام رفتن، روغن هایی مانند نارگیل، بادام و یا روغن آرگان را به ساقه موهای خود زده و موها را به خوبی ماساژ دهید. سپس موها را به مدت یکساعت بسته و پس از گذشت یکساعت، در حمام، با شامپوی مناسب موهای خشک، موهای خود را بشویید. پس از آن باید از ماسک های آبرسان و رطوبت رسان برای موهای خود استفاده کنید. افراد با موهای خشک، باید استفاده از اتوی مو را به حداقل رسانده و اگر می خواهند از سشوار استفاده کنند، سشوار را با فاصله از موهای خود نگه دارند. استفاده از برس چوبی، برای شانه کردن موهای خشک، پیشنهاد می شود.

3- روتین موهای فر و مجعد

برای انجام روتین موهای مجعد و موهای فر، ابتدا از یک شامپوی مناسب استفاده کرده و موهای خود را بشویید. شامپوی مناسب موهای فر، شامپوهای بدون سولفات می باشد. سپس از یک ماسک موی مناسب روی ساقه های مو استفاده کرده و بگذارید حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه روی ساقه ها بماند. بعد از گذشت زمان به خوبی آبکشی نمایید. سپس موهای خود را به وسیله یک حوله نخی خشک کنید. به این صورت که حوله را دور موها پیچیده و پس از ۱۰ دقیقه باز کنید. بعد از آن موهای خود را با شانه مخصوص موی فر شانه کرده و از روغن استفاده کنید. روغن هایی مانند بادام، آرگان، نارگیل، زیتون، آووکادو یا کرچک برای موهای فر مناسب می باشد. افرادی که موهای فر دارند، بهتر است از روکش بالش ساتن استفاده کرده تا موها هنگام خواب به هم گره نخورند. همچنین برای خشک کردن مو سعی کنید از سشوار استفاده نکرده و موها به طور طبیعی خشک شوند یا اگر می خواهید از سشوار استفاده کنید، قبل از آن از اسپری ضد حرارت روی موهای خود اسپری کنید.

4- روتین موهای وز

اگر موهای شما وز است، شستن موها هفته ای دوبار برای شما کافی می باشد. استفاده از نرم کننده های حاوی گلیسیرین باعث شادابی و زیبایی موهای شما خواهد شد. به این صورت که پس از شستن موها با شامپو، ساقه مو ها را نرم کننده زده و پس از حدود ۵ دقیقه آبکشی نمایید. همچنین می توانید هفته ای یکبار از ماسک های حاوی ویتامین E  برای موهای خود استفاده کنید. برای خشک کردن موهای وز، حتما از یک حوله یا تیشرت نخی استفاده کنید. موهای وز را هرگز در حالت خشک شانه نکنید و زمانی آن ها را شانه کنید که کمی مرطوب بوده و برای شانه کردن از شانه هایی با دندانه های درشت استفاده کنید. استفاده از اسپری دوفاز نیز می تواند از وز شدن موهای شما جلوگیری نماید. اگر موهای شما وز می باشد، از دست زدن بیش از حد به موهای خود خود داری نمایید. همچنین استفاده از اتو و سشوار را به حداقل رسانده و سشوار را با فاصله از موهای خود نگه دارید.

5- روتین موهای صاف

اگر موهای شما صاف است، بهتر است حدود یکساعت قبل از حمام موهای خود را با روغن هایی از جمله آرگان، بادام یا نارگیل، روغن تراپی کرده و سپس موهای خود را بشویید. برای شستشوی موهای خود حتما از شامپوی بدون سولفات و حاوی پروتئین استفاده کنید. سپس می توانید از نرم کننده یا ماسک موی مخصوص موهای خود در ساقه مو استفاده کنید. بهتر است موهای صاف را هر چند وقت نوک گیری کرده و مقدار کمی کوتاه کنید.

چرا بعد از حمام باید از مو مراقبت کرد؟1

خشک کردن مو بعد از حمام با حوله و سشوار

برای خشک کردن موها بعد از حمام، حوله را دور سر خود بپیچید، از کشیدن حوله روی کف سر خود اجتناب کنید. اگر موهای شما فر یا مجعد و یا وز است، استفاده از حوله های نخی برای شما مناسب تر می باشد. اگر می خواهید موهای خود را با کشیدن سشوار خشک کنید، ابتدا آب و خیسی موها را با حوله گرفته، سپس از سشوار استفاده کنید. هنگام استفاده از سشوار، بهتر است از اسپری ضد حرارت روی مو های خود استفاده کرده و سشوار را به موها نچسبانید. سشوار را با فاصله از مو نگه داشته و به وسیله یک برس گرد، به آرامی موهای خود را به سمت پایین بکشید.

خوابیدن با موی خیس

خوابیدن با موهای خیس، باعث ضعیف شدن موها و شکنندگی مو و آسیب به موهای شما خواهد شد. همچنین خوابیدن با موهای خیس، می تواند باعث بروز قارچ های پوستی در سر شما و همچنین ایجاد سردرد در شما گردد. از این رو توصیه می شود، حتما قبل از خواب موهای خود را خشک کرده و سپس بخوابید.

محصولات مراقبت از مو

استفاده از محصولات مراقبت از مو، تاثیر بسزایی در بهبود سلامت موها و درخشندگی و زیبایی آن ها خواهند داشت. شما برای خرید انواع محصولات مراقبت از مو، از جمله شامپو، ماسک مو، اسپری های دوفاز و آبرسان، نرم کننده ها و غیره می توانید به فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی ماکیاژ مراجعه نمایید. فروشگاه اینترنتی ماکیاژ انواع محصولات مراقبتی از مو با برند های معتبر و کیفیت و قیمت های مناسب ارائه می دهد که شما می توانید با اطمینان کامل و خیالی راحت از جهت کیفیت محصول و همچنین تضمین قیمت، خربد خود را از این فروشگاه انجام دهید.

جمع بندی

موها تاثیر بسزایی در زیبایی چهره افراد خواهند داشت از این رو استفاده از یک روتین مو بعد از حمام برای موها لازم است. برای داشتن یک روتین مناسب و همچنین موهایی سالم و درخشان و زیبا، ابتدا باید با جنس و نوع موهای خود آشنا شوید و سپس از یک روتین مناسب با آن استفاده کنید. ما در این مقاله شما را با انواع و جنس های مختلف مو آشنا کرده و سپس روتین مناسب هر کدام را برای شما شرح داده ایم.

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
متن نظر شما *