راهنمای جامع تشخیص انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها

راهنمای جامع تشخیص انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها

پوست خشک، پوست چرب، پوست مختلط، پوست حساس و پوست معمولی پنج نوع پوست انسان می باشند که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را دارند. کل بدن انسان ها با پوست پوشیده شده است و تمامی اعضای داخلی بدن به وسیله ی همین پوست محفوظ می مانند. پوست، نقش بسیار زیادی در زیبایی و اعتماد به نفس افراد ایفا می نماید. با شناخت نوع پوست خود و یادگیری روش مراقبت از آن می توانید همواره پوستی شاداب و جوان داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پوست انسان و ویژگی های هر نوع پوست آشنا کنیم. تا انتها با ما باشید.
ماکیاژ یکی از بزرگترین و معتبرترین فروشگاه های اینترنتی در زمینه عرضه انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور می تواند به شما در انتخاب محصولات مراقبت از پوست مناسب برای انواع پوست انسان راهنمایی کند.

راهنمای جامع تشخیص انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها1

انواع پوست چیست؟

آیا با نوع پوست خود آشنا هستید؟ انواع پوست انسان را می شناسید؟ هر کس برای این که بتواند نوع پوست خود را بداند ابتدا باید انواع پوست انسان را به خوبی بشناسد و بداند ویژگی های هر نوع پوست انسان چیست؟ تا بتواند به طور صحیح از پوست خود مراقبت و محافظت نماید. برای شناخت انواع پوست با ما باشید. انواع پوست انسان عبارتند از:

1- پوست معمولی

این نوع پوست یکی از انواع پوست انسان است که از رطوبت و چربی متعادلی برخوردار است. یعنی نه چرب است و نه خشک و به ندرت چرب یا خشک می شود. دلیل آن هم به خاطر گردش خون مناسب در بافت های پوست و میزان آب کافی در بدن می باشد. همچنین عامل دیگری که در متعادل و معمولی بودن این پوست دخیل است عملکرد متعادل غدد ترشح کننده چربیست که تولید چربی کاملاً متناسب با PH پوست می باشد. پوست معمولی دارای منافذ بسیار کوچک و ریزیست که به راحتی دیده نمی شوند و بسیار کم و شاید به ندرت این منافذ باز و برجسته شوند. اغلب پوست های معمولی بسیار کم پوست پوست یا دارای جوش و لکه می شوند. به طور کلی ویژگی های پوست معمولی عبارتند از:
• ظاهری یک پارچه و شاداب
• با منافذی بسیار ریز و ظریف
• بدون جوش و التهاب
• قابلیت ارتجاعی مناسب
• بافتی جوان و با کمترین چین و چروک در هر سنی

2- پوست خشک

پوستی بدون رطوبت و چربی که ساختاری نازک و شکننده داشته باشد را پوست خشک می نامند. وراثت، سن، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب، آب و هوای آلوده و خشک و از همه مهم تر، کبود آب شدید در پوست از جمله مهم ترین عوامل تأثیرگذار در پوست خشک می باشند. همچنین اختلالات ژنتیکی می تواند بر روی میزان ترشح چربی از غدد چربی پوست تاثیر بگذارد. چربی طبیعی پوست با نام انگلیسی سوبم (Sebum) وظیفه نرمی و انعطاف پذیری پوست را برعهده دارد که در پوست های خشک این غده وظیفه ی خود را به درستی انجام نمی دهد. این جنس از انواع پوست انسان بسیار پوسته پوسته می شود و ظاهری خشن و خشک دارد. افرادی که پوست خشک دارند در بسیاری از مواقع احساس کشیدگی در پوست خود دارند و خیلی زودتر از دیگران دچار چین و چروک و لکه های پوستی خواهند شد. به طور کلی ویژگی های پوست خشک عبارتند از:
• ظاهری شکننده و خشن
• با منافذی بسیار ریز و تقریباً غیرقابل رویت
• دارای لکه های قرمز و التهاب
• قابلیت ارتجاعی پایین
• بافتی نسبتاً پیر و با چین و چروک در هر سنی

3- پوست چرب

یکی از انواع پوست انسان که به دلیل عملکرد بیش از اندازه غدد چربی زا همواره چرب و براق است، پوست چرب نامیده می شود. دلیل وجود این نوع پوست می تواند وراثت یا تغییرات هورمونی باشد. کسانی که به طور ارثی و ژنتیکی منافذ چربی پوست آن ها خیلی فعال باشد به صورت خودکار چربی طبیعی بیشتری تولید می کنند. وقتی که میزان تولید چربی پوست افزایش پیدا کند، منافذ پوست بزرگ تر می‌شوند و جوش و دانه های زیر پوستی بیشتر می شود. پوست چرب به شدت مستعد جوش، آکنه و دان های زیر پوستی سر سیاه است که این موارد مشکلاتیست که افراد دارای پوست چرب با آن همواره درگیر هستند. به طور کلی ویژگی های پوست چرب عبارتند از:
• ظاهری براق و جوان
• با منافذی باز و بعضاً کاملاً مشخص
• حضور همیشگی جوش و آکنه
• قابلیت ارتجاعی مناسب
• بافتی ضخیم و با چین و چروک کم

4- پوست مختلط

به پوست هایی که شامل دو یا چند نوع پوست مختلف باشند یعنی بخشی از آن ها خشک و بخشی چرب، پوست مختلط می گویند. در پوست های مختلط قسمت پیشانی، بینی و چانه ظاهری براق و چرب دارند و دلیل آن نیز به خاطر فعال تر بودن غدد چربی در این نواحی می باشد. اگر شما پوست مختلط دارید باید بدانید که احتیاج به مراقبت های ویژه و با دقت بالایی از پوست خود دارید. برخی عادت های اشتباه و یا مصرف مواد آرایشی و بهداشتی نامناسب برای پوست شما و در برخی موارد ژنتیک و آب و هوا سبب به وجود آمدن پوست مختلط می گردد. به طور کلی ویژگی های پوست مختلط عبارتند از:
• ظاهری براق و چرب در قسمت T صورت (یعنی پیشانی، بینی و چانه)
• با منافذی باز
• همراه با جوش های سر سیاه
• بدون قابلیت ارتجاعی در قسمت های خشک صورت
• چین و چروک در قسمت های خشک

5- پوست حساس

عجیب ترین و پر دردسرترین نوع از انواع پوست انسان، پوست حساس است. این نوع پوست همیشه مقداری قرمز و ملتهب است و همواره از مشکلاتی نظیر خارش و شکنندگی رنج می برد. دلیل وجود چنین پوستی بیشتر به شرایط محیطی و عوامل بیرونی بر می گردد. به عنوان مثال ممکن است شخصی به برخی ادویه ها حساسیت داشته باشد و با مصرف آن ها پوستش دچار التهاب و یا خارش گردد. به طور کلی افرادی که پوست حساسی دارند باید عامل حساسیت زا را پیدا کرده و از مصرف یا نزدیک شدن به آن اجتناب ورزند.
نکته ای که در این جا جالب است بدانید اینست که هر کدام از پوست های خشک، چرب و یا مختلط می توانند خصوصیات پوست حساس را داشته باشند. در واقع این افراد بدن حساس تری نسبت به دیگران دارند و اصولاً میزان حساسیت نسبت به هر چیزی مانند مواد غذایی، لباس، لوازم آرایشی، گل ها و... در آن ها بیشتر است. کسانی که پوست حساس دارند نباید به هیچ وجه از محصولات قوی با ترکیبات شیمیایی شدید استفاده کنند. پوست حساس همانطور که از اسمش مشخص است ممکن است به مواد مختلفی حساسیت نشان دهد که پوست های دیگر نشان نمی دهند. به طور کلی ویژگی های پوست حساس عبارتند از:
• ظاهری ملتهب و سرخ
• با منافذی باز در تابستان و منافذی ریز در زمستان
• خشکی و شکنندگی
• قابلیت ارتجاعی پایین
• بافتی به شدت حساس و ناهموار
• احساس خارش و سوزش در اغلب مواقع

راهنمای جامع تشخیص انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها2

نحوه تشخیص انواع پوست

با انواع پوست انسان آشنا شدید و ویژگی های هر نوع پوست را شناختید. اکنون وقت آن رسیده تا با یک آزمایش خانگی نوع پوست خود را تشخیص دهید. البته برای تشخیص نهایی بهتر است نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید و از وی راهنمایی بخواهید. این روش تنها برای شناخت ابتدایی از نوع پوستتان می باشد. برای تشخیص انواع پوست انسان ابتدا باید صورت خود را با یک پاک کننده صورت ملایم کاملاً تمیز و از هر نوع آرایش و آلودگی پاک کنید سپس با کمک روشی که در ادامه خواهیم گفت می توانید نوع پوست خود را تشخیص دهید:
برای تشخیص انواع پوست انسان پس از پاک کردن و شست و شوی صورت باید صورت خود را با یک حوله به آرامی و با چند ضربه ملایم خشک نمایید. بگذارید صورت شما 30 دقیقه استراحت نماید در این مدت نیز به هیچ عنوان ماده شیمیایی یا حتی طبیعی روی پوست خود نمالید. حتی سعی کنید به پوست خود دست نزنید تا چربی پوست دست شما به صورتتان منتقل نشود. پس از اتمام 30 دقیقه به صورت خود با دقت در آینه نگاه کنید. ابتدا پیشانی، بینی و چانه را خوب بنگرید. ببینید آیا برق می زنند یا خیر؟ حال 30 دقیقه ی دیگر مانند قبل منتظر بمانید و به صورت خود دست نزنید. با این که کاری سخت و دشوار است ولی برای تشخیص نوع پوست خود باید چنین سختی را تحمل کنید. پس از اتمام 30 دقیقه دوم مجدد به صورت خود در آینه نگاه کنید. اکنون چه احساسی دارید؟ کمی بخندید و ابروهای خود را به سمت بالا بدهید. آیا احساس خشکی یا کشیدگی دارید؟ آیا گونه های شما برق می زنند؟
اگر در همه ی قسمت های صورت احساس خشکی و کشیدگی می کنید، شما پوستی خشک دارید. اگر همه ی قسمت های صورت برق می زنند پوست شما چرب است و اگر فقط در قسمت پیشانی، بینی و چانه براقی احساس می کنید و در بقیه قسمت ها احساس خشکی دارید، پوست شما مختلط است. اگر هم پوست شما کاملاً راحت و شاداب و با براقی بسیار ناچیز و بدون خشکیست، پوستی معمولی دارید. تشخیص پوست حساس اما سخت است و پیش از ملتهب یا سرخ شدن نوع آن مشخص نمی شود.

چه عواملی در تعیین نوع پوست انسان تأثیرگذارند

ژنتیک عاملیست که در شکل گیری بسیاری از خصوصات جسمی و روحی افراد تأثیرگذار است. در خصوص پوست نیز ژنتیک اولین و ابتدایی ترین عاملیست که می تواند در نوع آن تأثیرگذار باشد. اما در بسیاری از مواقع عادت های افراد و نوع رفتاری که با پوست خود دارند و حتی شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیز می تواند بر نوع پوست شما مؤثر باشند.
نکته ای که در خصوص انواع پوست انسان باید بدانید اینست که، زمان نیز می تواند باعث تغییر در نوع پوست شما شود. یعنی کسانی که در حال حاضر بهترین پوست را دارند ممکن است در آینده و در شرایط متفاوت زندگی مثل بارداری، یائسگی و آفتاب گرفتن دچار مشکلات پوستی رایج، پیری پوست و چین و چروک پوست صورت شوند.
اگر میزان هورمون های شما به هر دلیلی تغییر کند، یا از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب استفاده کنید که پوست شما به آن‌ها حساسیت داشته باشد، به احتمال زیاد دچار آکنه و جوش صورت هورمونی می شوید. پس اگر به این فکر می کنید که پوست شما در حال حاضر با 5 یا 10 سال پیش متفاوت است نگران نباشید. می توانید با دانستن مراقبت های ویژه از هر نوع پوست، جنس و نوع پوست خود را به حالت دلخواهتان برگردانید یا حداقل به آن نزدیک نمایید. به طور کلی مهم ترین عوامل مؤثر در تعیین انواع پوست انسان را می توان به صورت زیر برشمرد:
◘ عوامل ارثی و ژنتیکی
◘ عوامل هورمونی
◘ میزان آب مصرفی
◘ عادات غذایی و سبک زندگی
◘ شرایط فصلی و محیطی
◘ وضعیت سلامت جسم و روان
◘ بالا رفتن سن
◘ نوع جنس لباس های مصرفی

چگونه می توان از هر نوع پوست انسان به درستی مراقبت کرد؟

هر کدام از انواع پوست نیاز‌ها و رفتار خاص خود را دارند و البته توجه مورد نیاز خود را نیز می طلبند. اما به طور کلی همه ی پوست ها به یک سری اقدامات و توجهات مشترک نیازمند هستند که با انجام آن ها می توانید تا حدود زیادی پوست خود را شاداب و با طراوت نگه دارید. از جمله عوامل مؤثر در تأمین سلامت انواع پوست انسان می توان به موارد زیر اشاره نمود:  
◘ نوشیدن آب و مایعات فراوان در طول شبانه روز
◘ استفاده از یک رژیم غذایی صحیح و مملو از انواع ویتامین
◘ ورزش مستمر و داشتن اندامی متناسب
◘ پاکسازی منظم پوست زیر نظر متخصص
◘ مراقبت های ویژه از هر نوع پوست با مشورت از پزشک متخصص به طور مستمر
◘ استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی معتبر و مناسب پوست
◘ مراقبت از انواع پوست انسان با کمک کرم های ضد آفتاب مناسب پوست در طول روز
◘ استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب برای انواع پوست انسان

جمع بندی

انواع پوست انسان شامل پوست معمولی، پوست خشک، پوست چرب، پوست مختلط و پوست حساس می باشد. هر کدام از این پوست ها ویژگی ها و خصوصیات خود را دارند و به همین نسبت مراقبت های ویژه از هر نوع پوست انسان را می طلبند. شما می توانید با کمک مشاوران و کارشناسان ماکیاژ از محصولات مراقبت از پوست مناسب برای انواع پوست انسان اطلاع پیدا کنید.

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
متن نظر شما *