زیبایی کدام عضو صورت چهره ی ما را متفاوت تر می کند؟

زیبایی کدام عضو صورت چهره ی ما را متفاوت تر می کند؟

هنگامی که کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید و چیزی از شخصیت و رفتار او نمی‌دانید، چهره‌ است که در وهله‌ی اول او را به شما معرفی می‌کند. به طور کلی، صورت بخشی از بدن ماست که بیش‌ترین اطلاعات را درباره‌ی ما در اختیار دیگران قرار می‌دهد. در این حین افرادی هستند که می‌خواهند با افزایش جذابیت چهره‌شان، تصویر مثبتی از خود ارائه دهند. در این قسمت از ماکیاژ، ما معیارهای جهانی زیبایی صورت را توضیح می‌دهیم، عوامل تاثیرگذار در زیبایی چهره را معرفی می‌کنیم و تاثیر قسمت‌های مختلف صورت بر زیبایی چهره را شرح می‌دهیم.

زیبایی چه معیارهایی دارد؟

زیبایی مفهومی انتزاعی است، به این معنی که هر فردی برداشت خاص خودش را از این مفهوم دارد و این برداشت از Cyrulate Cyrus که مسئول تفسیر زیبایی در مغز است، منجر می‌شود. به همین دلیل است که فردی که از نظر من زیباست احتمالا از نظر شما خیلی زیبا نباشد. با این حال، با توجه به مذاق و سلیقه‌ی افراد جهان و مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، یک سری معیار کلی برای زیبایی معرفی شده‌اند که در این قسمت به شرح و تفصیل آن‌ها می‌پردازیم.

1- قرینگی، مهم‌ترین معیار زیبایی صورت

قرینگی یا تقارن، به تطابق و هماهنگی اجزای مختلف چهره اشاره دارد که زیبایی طبیعی و جذابیت را به وجود می‌آورد. در صورتی که اجزای صورت، مانند چشمان، لب‌ها، بینی، ابروها و سایر عناصر به نسبت یکدیگر به خوبی تطابق داشته باشند، می‌توان گفت که آن چهره تقارن دارد. تاثیر قرینگی بر زیبایی چهره از دیدگاه علمی و روانشناسی مطالعه شده است و به عنوان یک عامل مهم در ارزیابی زیبایی صورت شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی با چهره‌هایی که دارای قرینگی بالا هستند، به طور عمومی به عنوان زیبا و جذاب تلقی می‌شوند. در واقع، قرینگی به مغز ما ارسال می‌شود و به عنوان یک نشانه‌ی زیبایی شناخته می‌شود. البته باید گفت که چهره‌ی اکثر افراد جهان کاملا قرینه نیست و اجزای صورت آن‌ها مثل هر دو چشم، هر دو ابرو و ... کاملا شبیه به هم نمی‌باشد.

زیبایی کدام عضو صورت چهره ی ما را متفاوت تر می کند؟3

2- استانداردهای طول صورت

این استانداردها براساس نسبت‌های طولی بین اجزای صورت، مانند نسبت طول صورت به عرض آن، نسبت طول پیشانی به طول چهره و نسبت طول بینی به طول صورت، تعیین می‌شوند. تأثیر استانداردهای طول صورت بر زیبایی چهره به دلیل تأثیر آنها بر تطابق و هماهنگی اجزای صورت می‌باشد. زیبایی طبیعی صورت به دنبال تعادل و تطابق بین ابعاد مختلف چهره است. در صورتی که استانداردهای طول صورت رعایت شود، تطابق بین اعضای صورت بیش‌تر و قرینگی بالاتر خواهد بود، که به دنبال ظاهری زیبا و جذاب می‌گردد. به عنوان مثال، نسبت طول صورت به عرض آن معمولاً باید حدود 1.6 باشد. اگر این نسبت کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد، تعادل و تطابق اجزای صورت مختلف کمتر می‌شود و ممکن است به ظاهر کمتر جذاب بنظر بیایید. برای رعایت این استاندار باید بتوان طول صورت را به سه بخش مساوی تقسیم کرد:
• فاصله بین ابرو و خط رویش مو
• فاصله بین ابرو تا انتهای بینی
• فاصله بین انتهای بینی تا چانه
یعنی هر یک از این قسمت‌ها 3/1 صورت را به خود اختصاص می‌دهند. قسمت پایینی صورت (فاصله‌ی بین انتهای بینی تا چانه) نیز خود به دو بخش تقسیم می‌شود: فاصله بین انتهای بینی تا خط بین دو لب و فاصله‌ی بین خط بین دو لب تا چانه، که قسمت دوم خود دو برابر قسمت اول می‌باشد. برای رعایت این تناسب افراد زیادی به تزریق ژل و چربی در قسمت گونه، چانه و پیشانی روی می‌آورند.

زیبایی کدام عضو صورت چهره ی ما را متفاوت تر می کند؟4

3- استانداردهای عرض صورت

استانداردهای عرض صورت نیز در ارزیابی زیبایی چهره مهم هستند و تأثیر این استانداردها بر زیبایی چهره نیز براساس تعادل و هماهنگی اجزای صورت است. همانند استانداردهای طول صورت، استانداردهای عرض صورت نیز تأثیر مستقیم بر تطابق و تعادل اجزای صورت دارند و در نتیجه به ظاهرتان جذابیت بیش‌تری می‌بخشد. در شرایط ایده‌آل باید بتوان عرض صورت را به 5 بخش مساوی تقسیم کرد که عرض هر بخش اندازه یکی از چشم‌هاست. همچنین نسبت عرض پیشانی به عرض چهره معمولاً باید حدود 3/1 باشد. اگر این نسبت کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد، تعادل و تطابق اجزای صورت کمتر می‌شود و ممکن است به ظاهر کمتر جذاب بنظر بیایید.

عوامل تاثیرگذار در زیبایی چهره

• ژنتیک

ژنتیک یکی از عوامل اساسی در تعیین ویژگی‌های ظاهری فرد است. ویژگی‌هایی مانند شکل چهره، اندازه چشمان، لب‌ها، بینی و سایر جزئیات صورت به طور مستقیم از ژنتیک فرد مشتق می‌شوند. هر فردی ویژگی‌های ظاهری منحصر به فرد خود را براساس وراثت ژنتیکی از والدین خود به ارث می‌برد.

• محیط

عوامل محیطی نیز می‌توانند بر ظاهر و زیبایی چهره تأثیرگذار باشند. محیط زندگی، تغذیه، فعالیت‌های روزانه و سبک زندگی فرد می‌توانند در شکل‌دهی به چهره تأثیر داشته باشند. عوامل محیطی مانند تغذیه سالم، ورزش، مراقبت از پوست و محیط زیست سالم می‌توانند تاثیر بسزایی بر زیبایی داشته باشند.

• تاثیرات روان‌شناختی

فاکتورهای روانشناختی نیز می‌توانند بر زیبایی چهره تأثیرگذار باشند. روحیه، استرس، خواب کافی، روابط اجتماعی و سطح استرس و اضطراب فرد ممکن است تأثیر قابل توجهی در ظاهر و زیبایی چهره داشته باشند. به عنوان مثال، استرس و اضطراب می‌تواند به ظاهر پوست و لب‌ها آسیب برساند و روابط اجتماعی مثبت و خواب کافی می‌توانند به ظاهر جذابیت و شادابی چهره کمک کنند.

کدام عضو صورت به زیبایی شما کمک می کند؟

1- چشم‌ها، عضو اصلی زیبایی چهره

چشم‌ها مهم‌ترین و زیباترین عضو صورت هستند که تاثیر آن‌ها بر زیبایی غیرقابل انکار است. آنچه که مهم است، هماهنگی و تطابق چشم‌ها با سایر اجزای صورت است. اندازه چشم‌ها می‌تواند در تعیین زیبایی صورت نقش مهمی ایفا کند. چشمان بزرگ و گشاد معمولاً به صورت جذابیت بیش‌تری می‌بخشند. البته، چشمان کوچک و متوسط نیز می‌توانند زیبایی خاصی داشته باشند و به تعادل و هماهنگی صورت کمک کنند. شکل چشم‌ها نیز تأثیر قابل توجهی در زیبایی صورت دارند. چشمان با شکل منحصر به فرد و جذابیت خاص، جلب توجه می‌کنند. به عنوان مثال، چشمان بزرگ و گرد معمولاً ظاهر جذاب و دلنشینی دارند، در حالی که چشمان باریک و بلند معمولا به عنوان چشمانی زیبا شناخته نمی‌شوند.

2- بینی، عضوی که می تواند چهره را متفاوت کند

بینی تاثیر قابل توجهی بر زیبایی صورت دارد. شکل، اندازه، تراز و تعادل بینی می‌توانند جزئیاتی باشند که در تشخیص زیبایی صورت نقش مهمی دارند. اهمیت بینی به قدری است که افراد زیادی به عمل زیبایی بینی روی آورده‌اند. شکل بینی از جمله عواملی است که به زیبایی صورت کمک می‌کند. این مولفه خیلی به فرهنگ جوامع بستگی دارد، مثلا در یک جامعه بینی کوچک و عروسکی معیار زیبایی و در جامعه‌ای دیگر، بینی بزرگ و عقابی زیبا محسوب می شود.
تراز و تعادل بینی نقش مهمی در زیبایی صورت ایفا می‌کند. بینی‌های با شکل مناسب، تعادل بین قسمت بالایی و پایینی صورت را حفظ کرده و زیبایی کلی صورت را افزایش می‌دهند. نسبت بین بینی و سایر اجزای صورت نیز در زیبایی تأثیرگذار است. این نسبت می‌تواند حس تعادل و هماهنگی در صورت را ایجاد کند و به زیبایی کلی صورت کمک کند. همچنین، بینی به عنوان عضو مرکزی صورت، تأثیر مستقیمی در جذابیت فرد دارد. بینی‌هایی که به صورت مناسبی در چهره قرار گرفته‌اند و با سایر ویژگی‌های صورت هماهنگی دارند، می‌توانند به جذابیت ظاهری فرد کمک کنند.

3- لب ها، عضوی که می تواند جذابیت چهره را افزایش دهد

لب‌ها نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره ایفا می‌کنند. آن‌ها از جمله جزئیاتی هستند که در تشخیص زیبایی صورت بسیار تأثیرگذارند. لبخند روی لب‌ها قرار می‌گیرد و زیبایی چهره شما را دوچندان می‌کند. شکل و حجم لب‌ها می‌توانند به زیبایی چهره کمک کنند. لب‌های بالایی دارای کمان کوپید برجسته و لب پایینی که تقریبا 1 یا 2 میلی‌متر از لب بالایی جلوتر باشد، به عنوان لب‌های جذاب شناخته می‌شوند. همچنین لب پایینی باید 1.816 برابر لب بالایی حجیم‌تر باشد.
رنگ لب‌ها نیز در تأثیر بر زیبایی چهره نقش دارد. لب‌هایی با رنگ طبیعی و هماهنگ با رنگ پوست، به صورت طبیعی و جذابیت بخش می‌توانند ظاهر شوند. همچنین، رژلب و رنگ لب‌هایی که با سایر جزئیات چهره هماهنگی دارند، می‌توانند برجستگی و جذابیت را افزایش دهند. تراز و تعادل لب‌ها با سایر اجزای چهره نیز در زیبایی صورت مهم هستند. لب‌هایی که به طور هماهنگ با دیگر ویژگی‌های صورت قرار گرفته‌اند و تعادل ظاهری را حفظ می‌کنند، جمع و جور و زیبا به نظر می‌رسند. پس تزریق بی‌رویه ژل لب اصلا توصیه نمی‌شود.

4- ابروها، عضوی که می تواند چهره را متعادل کند

ابروها به عنوان اعضای تعادلی صورت شناخته می‌شوند، به این معنی که چهره را متعادل‌تر و در نتیجه دلنشین‌تر نشان می‌دهند. پس از زیبایی ابروها و تاثیر بر تعادل چهره غافل نمانید. برای فهم اهمیت ابروها و تاثیر آن‌ها بر چهره، ابروهای کم‌پشت بانوان چینی را با ابروهای پرپشت و پررنگ بانوان ایرانی مقایسه کنید. شکل و خطوط ابروها می‌توانند به زیبایی چهره کمک کنند. ابروهایی با شکل مناسب و خطوط هماهنگ، هم چهره را متعادل می‌کنند هم زیبایی چهره را دوچندان. ابروهای قوسی و دقیق، زیبایی و برجستگی را افزایش می‌دهند.
رنگ ابروها نیز در تأثیر بر زیبایی چهره نقش دارد. ابروهایی که خیلی تیره هستند، ظاهری سنگین و تیره به چهره می‌بخشند. در عوض، ابروهایی با رنگ طبیعی و هماهنگ با رنگ پوست، ظاهری ملایم و طبیعی به چهره می‌بخشند. از تاثیر نظم و تمیزی ابروها نیز بر زیبایی چهره غافل نشوید. ابروهایی که با دقت و حساسیت به شکل‌دهی و پاکسازی آن‌ها ترتیب داده شده‌اند، چهره را مرتب و زیبا می‌کنند.

5- گونه ها، عضوی که می تواند چهره را جوان تر نشان دهد

گونه‌ها نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره دارند و ظاهر کلی چهره را تحت تأثیر قرار می‌دهند. گونه‌ی بلند می‌تواند چهره را قدرتمند و پرشور نشان دهد، در حالی که گونه کوتاه ممکن است ظاهری نرم‌تر و ملایم‌تر به چهره ببخشد. گونه‌های عریض و ضخیم می‌توانند چهره را قوی و محکم کنند، در حالی که گونه‌های باریک و نازک‌تر ظاهری ظریف و زیبا به چهره می‌دهند. همچنین برجستگی طبیعی گونه‌ها از معیارهای مهم زیبایی در جهان است، به طوری که کاشت گونه یکی از عمل‌های زیبایی بسیار رایج در سرتاسر جهان محسوب می‌شود.

6- پیشانی، عضوی که می تواند چهره را زیباتر کند

پیشانی نیز از جمله موارد تاثیرگذار بر زیبایی چهره است. اندازه پیشانی می‌تواند تأثیر زیادی بر زیبایی چهره داشته باشد. پیشانی بلند یا کوتاه بسته به فرهنگ جوامع مختلف می‌تواند زیبا و دلربا باشد. همچنین فرم‌های مختلف پیشانی مانند پیشانی ناندرتال، برجستگی و تحدب پیشانی و حتی خطوط روی پیشانی، در صورتی که با سایز اجزای صورت و فرم و سایز صورت هماهنگ باشند، می‌توانند به جذابیت چهره کمک کنند.

زیبایی کدام عضو صورت چهره ی ما را متفاوت تر می کند؟1

نکات و توصیه‌ها برای افزایش زیبایی چهره

برای افزایش زیبایی چهره، می‌توانید علاوه بر توجه به نکات قسمت‌های قبلی، توصیه‌های کلی دیگری را هم رعایت کنید. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
◘ رعایت بهداشت و مراقبت از پوست چهره مانند شستشو منظم، استفاده از مرطوب‌کننده، محافظت از پوست در برابر آفتاب و استفاده از محصولات مناسب پوست، بهبود ظاهر و زیبایی چهره را تضمین می‌کند.
◘ حواستان به موهای صورت و ارتباط با جلب توجه باشد. در عرف جامعه‌ی امروزی، بهتر است که مویی به جز ابرو و مژه روی صورت‌تان نباشد.
◘ ورزش به احیای جریان خون در بدن کمک می‌کند و اثرات مثبتی بر پوست و ظاهر چهره دارد. فعالیت‌هایی مانند یوگا، پیلاتس، دوچرخه‌سواری یا هر فعالیت ورزشی دیگری که عملکرد قلب و عروق را بهبود ببخشد، می‌توانند به زیبایی چهره کمک کنند.
◘ تغذیه مناسب و مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری دیگر، به پوست و ظاهر چهره روشنی و جوانی می‌بخشد.
◘ استفاده از آرایش برای بهبود زیبایی چهره را فراموش نکنید. آرایش متناسب با چهره می‌تواند ظاهری زیبا و جذاب به چهره ببخشد. انتخاب رنگ‌ها و ظاهری که متناسب با پوست و ویژگی‌های فرد باشد، مهم است.
◘ لبخند زدن به چهره زیبایی و جذابیت می‌بخشد و اثری مثبت بر طرز برخورد و تعامل با دیگران دارد.
◘ خواب کافی و باکیفیت، به بازسازی و احیای پوست کمک می‌کند و ظاهر چهره را بهبود می‌بخشد.
◘ ماساژ چهره با استفاده از روغن‌های طبیعی، به پوست نرمی و لطافت می‌بخشد و عضلات را آرام می‌کند.
◘ مصرف آب کافی برای بهبود رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی و پیری زودرس مفید است.

جمع‌بندی

معیار زیبایی صورت از نظر هر یک از افراد می‌تواند متفاوت باشد و این مسئله به دیدگاه آن‌ها مربوط می‌شود. معیارهای جهانی زیبایی نیز براساس استانداردهای جهانی متفاوت و فرهنگ به فرهنگ و جامعه به جامعه می‌تواند متفاوت باشد. واقعیتی که وجود دارد این است که هر انسانی روی کره‌ی زمین به نوبه‌ی خود زیباست، حتی اگر از استانداردهای جهانی زیبایی برخوردار نباشد. زیبایی حقیقتی، زیبایی درونی و ذاتی ماست که خود می‌تواند از زیبایی ظاهر پیشی گیرد و آن را پوشش دهد. ممنونیم که این قسمت از بلاگ ماکیاژ را تا انتها مطالعه کردید!

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
متن نظر شما *