انواع بوی عطر و ادکلن و بهترین شرایط استفاده از هر کدام

انواع بوی عطر و ادکلن و بهترین شرایط استفاده از هر کدام

بوی تلخ، شیرین، گرم و خنک، ترش، ملس و ملایم هفت رایحه ی اصلی عطر و ادکلن است. این که کدام یک را انتخاب کنید به سلیقه و نظر شخصی شما بر می گردد اما در بعضی مواقع مانند یک قرار کاری یا حضور در یک مهمانی رسمی، باید متناسب با آن محیط و فضا عطر مورد نظر را که با سلیقه ی شخصی شما هم هماهنگی داشته باشد انتخاب نمایید. به همین علت باید انواع رایحه عطر را بشناسید و بدانید در چه فصلی از چه نوع عطری استفاده کنید. همچنین عطرهای مناسب برای محیط کار، مهمانی و روزمره را هم بشناسید. پس با ما بمانید.

انواع بوی عطر و ادکلن و بهترین شرایط استفاده از هر کدام1

عطر چیست؟

عطر یا ادکلن متشکل از انواع روغن ها، رایحه های خوشبو و مواد معطر و تثبیت کننده ی عطر که باعث ماندگاری عطر می شود. شرکت های تولیدکننده ی عطر و ادکلن با ساخت عطرهای خوشبو، لحظات و خاطرات خوش و به یاد ماندنی را برای شما رقم می زنند. چرا که بسیاری از عطرها برای ما یادآور خاطرات شیرین گذشته است.

انواع رایحه عطر

در گذشته عطرها محدود به عطر گلاب و بوی گل های طبیعی بود. اما با پیشرفت تکنولوژی و صنعت عطرسازی، بو و رایحه های جدیدی تولید و عرضه شد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برای شناخت انواع عطر و ادکلن و این که بتوانید رایحه ها و بوها را از یکدیگر تمیز دهید باید آن ها بشناسید و با ویژگی های هرکدام آشنا شوید. از آن جا که عطر متشکل از چندین مواد مختلف است، رایحه ی عطر نیز ترکیبی از طعم، طبع و بوی عطر می شود که ما هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در اینجا ما به ذکر تنها چند مورد از بوی عطر می پردازیم.

طعم عطر
تلخ طعمی مانند شکلات تلخ که کمی دهان را گس و جمع می کند.
ترش طعمی شبیه به میوه های ترش که شاید حس قلقلک را به شخص منتقل کند.
شیرین طعمی مانند اجاق شیرینی پزی که انواع شیرینی جات را داخل خود دارد.
تند طعمی شبیه به فلفل که برای برخی زنندگی دارد.
ملس طعمی مانند انار ملس که نه ترش است و نه شیرین.

 

طبع عطر
گرم با این بو احساس گرم بودن به شما منتقل می شود و معمولاً طعم آن شیرین است.
خنک بویی شبیه به باد بهاری که خنک و دلنشین است و می تواند طعم آن شیرین باشد.
ملایم یک بویی نه گرم و نه خنک و مناسب همه ی روزهای سال

 

بوی عطر
میوه طعمی شیرین یا ترش و ترکیبی از نت های تند و میوه و طبعی ملایم دارند. حاوی رایحه ی میوه هایی مانند سیب، توت، انبه و... هستند. برخی از آن ها نیز حاوی عصاره ی میوه می باشند. 
گل طعمی شیرین و ترکیبی از نت های مختلف گل های طبیعی و طبعی گرم دارند. حاوی رایحه ی گل هایی مانند رز، یاس، شکوفه های پرتقال و ... هستند. عطری کلاسیک و با بوی عاشقانه
سبز طعمی شیرین یا ترش که با طبع ملایم یادآور برگ های تازه و سبزه های تمیز می باشد. عطری اسپرت و جزو عطرهای مردانه و زنانه به صورت مشترک به شمار می رود.
مرکبات  طعمی تند و ترکیی از عصاره ی مرکباتی مانند لیمو و نارنگی با طبعی خنک می باشد. احساس سرزندگی و طراوت و شادابی از جمله احساساتیست که این عطر به شما منتقل می نماید.
چوب طعمی شیرین و یا حتی تلخ که ترکیبی از نت های چوب و خزه که طبعی خنک دارند. حاوی رایحه ی خزه ی بلوط، مرکبات، نعنا هندی، ترنج و.... می باشند. بسیار آرامش بخش و کلاسیک برای افرادی که می خواهند ظاهری قوی و کاریزماتیک داشته باشند.
اقیانوس طعمی ملس و حاوی رایحه های مصنوعیست که طبعی خنک دارد. ازجمله عطرهای جدید می باشد که بوی هوای تمیز، کوه، دریا و طبیعت را برای شما یادآور می شود.
شرقی طعمی شیرین و ترکیبی از نت های خاک و مُشک و طبع گرم دارند. حاوی رایحه ی عنبر، مُشک و رایحه های حیوانی می باشند. ازجمله عطرهای رمانتیک، عطر شرقیست.

 

در چه فصلی از چه نوع عطری استفاده کنیم؟

به همان میزانی که نوع پوشش در فصول مختلف سال اهمیت دارد، نوع عطری که در روزهای مختلف استفاده می کنید می تواند مهم باشد. شما به هیچ عنوان در یک روز گرم تابستانی نمی توانید بافت ضخیم بپوشید. حتی اگر به شدت به این لباس خود علاقمند باشید، گرمای هوا این اجازه را به شما نمی دهد تا یک لباس ضخیم به تن کنید. در خصوص عطر نیز همین امر صادق است. عطری که در یک روز زمستانی با طعم شیرین و طبع گرم استفاده می کنید به هیچ عنوان برای روزهای گرم تابستان که تعریق بدن بیشتر است، مناسب نمی باشد. به طور کلی بهترین رایحه ها برای هر فصل به طعم و طبع آن عطر بر می گردد که عبارتند از:
◘ عطرهایی که دارای طعم شیرین یا تند و طبع گرم هستند برای روزهای سرد سال مناسب هستند. چرا که این عطرها با گرمایی که به شخص منتقل می کنند می توانند از شدت سرمای هوا بکاهند. علاوه بر آن به دلیل عدم تعریق در هوای سرد، این بوها که طعم شیرینی دارند از ماندگاری بیشتری برخوردار هستند.
◘ عطرهایی که دارای طعم ملس یا ترش و طبع ملایم هستند برای روزهایی که هوا مانند طعم عطر ملس است مناسب می باشد. مانند روزهای بهاری و پاییزی که هوا نه گرم است و نه سرد، شما می توانید هر لباسی را به تن کنید. این جنس عطرها نیز برای این هوا ماندگاری بیشتری دارند.
◘ عطرهایی که طعم تلخ و طبع خنک دارند برای روزها گرم سال بسیار مناسب می باشند. در هوای گرم تابستانی به دلیل این که بدن با تعریق زیادی مواجه می شود ممکن است بوی آزاردهنده ای از بدن شما به مشام برسد. بنابراین اگر از عطرهایی که ویژگی تلخ و خنک بودن را دارند استفاده کرده باشید، بوی بدن شما را خنثی کرده و رایحه ای خنک و دلنشین از شما به یاد می ماند.

انواع بوی عطر و ادکلن و بهترین شرایط استفاده از هر کدام2

عطرهای مناسب برای محیط کار، مهمانی و روزمره

شما در محیط کار، مهمانی و یا روزهای عادی چطور لباس می پوشید؟ آیا لباس هایی که در این مکان های متفاوت به تن می کنید یکسان است؟ البته به خیر. هر مکانی لباس خاص خود را می طلبد و طبیعتاً برای هر مکان و زمانی عطر مناسب آن فضا را باید استفاده کرد. درست است که عطر کاملاً سلیقه ایست ولی شرایط استفاده از عطر در محیط های مختلف مانند محل کار یا مهمانی باید باتوجه به آن مکان و فضا به دلیل افراد و موقعیت خاصی که در آن قرار دارید، مرتبط است. به عنوان مثال:

1- عطر مناسب برای محیط کار

معمولاً در محل کار تمامی آیتم ها مانند لباس، کفش، کیف، اکسسوری باید کاملاً رسمی و مناسب محل کار باشد. در خصوص عطر نیز چنین است. رایحه ی اقیانوسی و چوبی که طعمی ملس و تلخ دارند برای محیط کار مناسب تر هستند. ترکیب طعم ملس و بوی هوای تازه می تواند اعتماد به نفس را در شما بیشتر کند. بسیاری از آقایان طرفدار عطرهای تلخ و خنک برای محیط کار هستند. بنابراین برای این افراد عطری با رایحه ی چوب را پیشنهاد می کنیم. از طرفی رایحه ی چوب به دلیل این که ویژگی کلاسیکی در آن نهفته است برای افرادی که می خواهند روابط اجتماعی و کاری موفقی داشته باشند و دیگران را به سوی خود جذب نمایند، بسیار مناسب می باشد.

2- عطر مناسب برای مهمانی

در مهمانی ها به دلیل این که افراد می خواهند باهم احساس صمیمانه تر و نزدیک تری داشته باشند بهتر است از عطرهایی که طعم شیرین و طبع گرم دارند استفاده کنند. رایحه ی گل های طبیعی برای مهمانی های رسمی و یا حتی دوستانه بهترین انتخاب است. هنگامی که این عطر را استفاده می کنید با عبور از کنار دیگران خاطره ای از گل های بهاری و حس دلنشین حضور در طبیعت را در ذهن آن ها به جای خواهید گذاشت.

3- عطر مناسب برای روزمره

بسته به این که در چه فصلی قرار دارید، عطر روزمره ی شما می تواند متفاوت باشد. در هوای سرد عطرهای شیرین و گرم و در هوای گرم عطرهای تلخ و خنک مناسب تر می باشند. اما اگر بخواهیم به یک مورد خاص برای استفاده ی روزمره اشاره کنیم می توان به رایحه ی سبز که یادآور برگ های تازه و بوی شبنم روی برگ گل هاست، اشاره کنیم. این رایحه با طعم ملس و طبع خنکی که دارد می تواند برای کل سال شما مناسب باشد.

4- عطر مناسب برای قرار رمانتیک

در یک قرار عاشقانه فقط به گل و هدیه و شمع بسنده نکنید. از عطرهایی استفاده کنید که طرف مقابل را بیشتر به سمت شما جذب کند و بخواهد زمان بیشتری را با شما بگذراند. رایحه ی شرقی با طعم شیرین و طبع گرمی که دارد می تواند برای موقعیت های رمانتیک گزینه ی بسیار مناسبی باشد.

انواع بوی عطر و ادکلن و بهترین شرایط استفاده از هر کدام3

نکات مهم در انتخاب عطر مناسب برای هر شخص

ویژگی های فردی و شخصیتی هر کسی با دیگران می تواند متفاوت باشد. حتی در یک خانواده، دو خواهر و یا دو برادر می توانند ویژگی ها و خلقیات متفاوتی از یکدیگر را داشته باشند. پس طبیعتاً سلیقه و نظر مجزایی هم دارند. بنابراین برای انتخاب عطر باید به ویژگی های شخصیتی آن فرد توجه شود. بسیاری از افراد پر جنب و جوش هستند و برخی دیگر منفعل و به تنها بودن علاقمند می باشند. مسلماً عطری که برای این دو دسته انتخاب می کنید کاملاً باهم فرق می کند. بر این اساس در انتخاب عطر مناسب برای هر شخص باید به یک سری نکات توجه کرد که عبارتند از:

•  خلقیات

هر کسی روحیه ی متفاوتی دارد و شاید بهترین رایحه ها نیز برای همه مناسب نباشد. اگر آدمی خشک و جدیست و یا پر از شور و سرزندگیست، باید عطر مناسب با روحیه ی او خریداری شود.

•  ویژگی های فردی

بسیاری از افراد به فعالیت های اجتماعی تمایل دارند و یا به ورزش و حضور در مکان های شلوغ علاقمند باشند. در مقابل کسانی هم هستند که بیشتر دوست دارند در منزل به طور انفرادی به کار و شغل خود بپردازند و کمتر با دیگران در ارتباط باشند. مسلماً این دو دسته دارای روحیات و ویژگی های فردی متفاوتی هستند. پس عطری که می خواهید برای این دو گروه خریداری نمایید باید براساس ویژگی های فردی و شخصیتی وی باشد.

•  شغل

برخی از مشاغل در مکان های شلوغ و پر از جمعیت است و برخی دیگر مانند مدیران شرکت ها در فضاهای خلوت و با یک سری افراد خاص می باشد. بنابراین کسی که در یک مکان شلوغ قرار دارد باید عطری استفاده کند که در صورت تعریق، بوی بدن او را خنثی نماید. در مقابل کسی که در یک شرکت خلوت و تنها با چند نفر به صورت محدود در ارتباط است می تواند از عطری ملایم تر استفاده کند.

•  مکان زندگی

کسانی که در جنوب ایران زندگی می کنند همیشه با آب و هوای گرم و شرجی در ارتباط هستند و کسانی هم که در مناطق کوهستانی و غرب زندگی می کنند با آب و هوایی خشک و سرد در ارتباط می باشند. عطری که برای این دو گروه می خواهید خریداری کنید کاملاً متفاوت و از دو گروه کاملاً مجزا می باشد. برای آب و هوای گرم و شرجی عطری تلخ و خنک و برای آب و هوای خشک و سرد، عطری شیرین و گرم مناسب تر می باشد.

انواع بوی عطر و ادکلن و بهترین شرایط استفاده از هر کدام4

تأثیرات روانی و انگیزشی عطرها و ادکلن ها

از آن جا که بو در ضمیر ناخودآگاه ما قرار می گیرد، بنابراین می تواند در روحیه و خلقیات ما نیز تأثیرگذار باشد. برخی از عطرها و بوها برای ما یادآور خاطرات تلخ و یا شیرین گذشته می باشند. به همین جهت بهتر است عطری را انتخاب کنید که با آن خاطرات شیرینی داشته اید. از طرفی باید به این نکته دقت کنید که اگر عطری برای شما دلنشین و یادآور خاطرات خوب می باشد، ممکن است برای دیگری متفاوت باشد. چرا که تجربه شخصی هر فرد از هر عطری با شخص دیگری متفاوت است. به دلیل این که افراد دارای روحیات متفاوتی هستند و طبیعتاً تأثیری که یک عطر می تواند در ذهن شما بگذارد ممکن است با تأثیری که در ذهن دوست یا همکار شما می گذارد متفاوت باشد.
اما موضوعی که حائز اهمیت است، میزان تأثیر عطرها بر روح و روان آدم هاست. هر عطری که به نظر شما دلنشین باشد می تواند روز شما را به بهترین شکل ممکن تبدیل کند و در مقابل نیز اگر ناخوشایند باشد می تواند کل روز ذهن شما را درگیر اثرات منفی به جای گذاشته از خود کند. بسیاری از عطرها خاصیت اعتماد به نفس پذیری بیشتری دارند. باید ببینید کدام عطر مناسب شماست و با آن حال شما خوب است، همان را انتخاب کنید و برای یک قرار کاری و یا مصاحبه کاری استفاده نمایید. خواهید دید که چه تأثیری بر روند کاری شما خواهد گذاشت.

عطرهای محبوب و معروف در جهان

در دنیای امروز عطر و ادکلن های زیادی با برندهای مختلفی تولید و عرضه می گردند. اما اگر بخواهیم به چند مورد از عطرهای محبوب و معروف در جهان را نام ببریم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لالیک
  • بولگاری
  • شنل چنس
  • اکلت
  • دیور
  • تام فورد
  • ورساچه
  • دولچه گابانا
  • و....

جمع بندی

عطر و ادکلن، رایحه های خوشبویی متشکل از انواع روغن ها، مواد معطر و تثبیت کننده ها هستند که اگر در مکان و زمان درست استفاده شوند تأثیرات مثبتی از خود به جای می گذارند. قیمت عطر باتوجه به نوع برند و میزان ماندگاری و کیفیت آن نیز می تواند متفاوت باشد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت لوازم آرایشی و بهداشتی ماکیاژ از تمامی محصولات ما از جمله عطر و ادکلن ها دیدن فرمایید و عطر دلخواه خود را با قیمتی مناسب خریداری نمایید.

نام و نام خانوادگی *
ایمیل *
متن نظر شما *